lördag 5 mars 2016

Kan du visa fem?

Det normala


Ett, två, tre, fyra, fem...sex

Nästan varje gång vi ska illustrera med kroppen det vi säger använder vi våra händer. På förskolan använder vi många språk för att alla ska förstå. I samlingen, i ett projekt eller på en tur i skogen kommer händerna alltid fram när jag ska illustrera antal. Ja, inte bara jag använder mina händer till det. Barnen visar flitigt genom att hålla upp händerna. En hand för fem och två för tio. 11 i sången Lusse lelle illustreras med två händer och en fot etc.

Men så kom den där dagen när jag fick ett barn i gruppen som hade elva fingrar. Sex plus fem. Hur gör man då. Allt jag hade tagit avstamp i utgick från det normala...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer som inte handlar om inlägget raderas. Du är själv ansvarig för vad du skriver.